Idrætsforeningen i Helsted blev stiftet den 16. juli 1943

Idrætsforeningen i Helsted blev stiftet den 16. juli 1943 Idrætsforeningen i Helsted blev stiftet den 16. juli 1943 på et møde i den lokale skole. Blandt initiativtagerne var skolens idrætsinteresserede lærer Frode Brix. Foreningen blev i første omgang stiftet under navnet Helsted Ungdoms og Idrætsforening.

Klubbens første klubhus blev opført i 1955test

I de første mange år var det håndbold, der var på programmet og foreningen udviklede sig op gennem 50'erne til at være blandt Randers egnens førende landsbyklubber i håndbold. Men i 1971 blev der stiftet en fodboldafdeling i klubben, og året efter tilmeldte klubben sig JBU. Første år med deltagelse af 1 hold i serie 6 og 2 i året efter.

Foreningens første fodboldformand var Kresten Sørensen og den første træner hed Villy Jørgensen.

Inden fodbolden kom på programmet, havde foreningen ændret navn til Helsted Idrætsforening. Efter fodbold udvidelsen fik klubben af kommunen, bevilget en udvidelse af baneanlægget med en fodboldbane.

I 1980 blev Helsted Idrætsforening og boldklubben Randers Fremad sammenlagt under det nuværende navn Helsted Fremad IF. Ved fusionen opnåede den nye klub ca. 200 medlemmer.

1983 blev fodboldspillet samlet i Helsted og det var også på dette tidspunkt at klubben fik opført et nyt klubhus ved baneanlægget. Men med den stadig stigende medlemstilgang blev det nye hus ret hurtigt for lille. Ungdomsafdelingen omfattede en overgang 2 ynglingehold og 2 juniorhold 1 drengehold og en samtidig voksende seniorafdeling. På samme tid blev damefodbolden også indført i klubben.

Den store udvidelse fik konsekvenser, for de trange plads forhold på alle områder, medførte at udbygningen af klubben måtte stoppes, for ellers ville klubben blive kvalt i egen succes.

I 1999 indviede klubben så en ny fodboldbane, den 3.tredje i rækken. Og efter længere tids planlægning og med velvilje fra kommunen, blev der i 2000 gennemført et større byggeprojekt i Helsted. Herved blev der i forlængelse af det eksisterende klubhus, opført et nyt omklædningsrum, dommeromklædning, køkken, samt et nyt klublokale m.m.

Udbygningen viste sig dog hurtigt at være for lille, da medlemstilgangen i Helsted Fremad IF fortsætter. Bl.a. betød indførelse af pigefodbold i 2006 ekstra ca. 40 medlemmer, samtidig med at man også havde fremgang i medlemstallet blandt drengene.

I 2006 var medlemstallet således ca. 330 og Steen Haugaard Frandsen blev valgt ind som formand.

Medlemstallet i 2013 er ca 425

Mandag den 10 august 2015 stod Bente og Laura klar til at tage i mod de nye piger

Baggrunden for at satset på at få flere piger i klubben, var at vores kommende U14 pige hold ikke kunne stille hold og flyttede hele deres årgang væk fra Helsted fremad. Ungdomsformanden Thomas Petersen tog kontakt til formanden Sten Frandsen og sammen satte de sig ned og satte nogle tanker på papir. Der blev indkaldt til pigemøde og efter et par møde som også inkludere en DBU pigekonsulent var vi klar. Vi har sat os et mål som hedder, at i 2020 kan vi stille med vores egen Helsted frem ad piger i u14 11 mands.

Det tegner godt. I de to grupper vi aldrig har haft pige hold i før, kom der 10 piger i alderen 4 til 7 år og 16 piger i 8-10 år

Mandag 10-08-2015